Flex-støtte er en fleksibel, sammenhængende indsats, hvor målet er, at så mange elever som muligt har hele deres skoleliv i folkeskolen. I MindFlex arbejder vi for, at børn og unge har gode skoleliv, både personligt, socialt og fagligt. Nogle elever har behov for støtte i en del af deres skoletid, og med den, er der stor sandsynlighed for, at de kan færdiggøre deres folkeskole i god trivsel og med en bestået afgangsprøve.
Flex-støtte er et samarbejde mellem den enkelte skole, BUF (Børne- og ungdomsforvaltningen), SOF (Socialforvaltningen) og MindFlex. Der er fokus på elevens faglighed, sociale udvikling og trivsel. MindFlex leverer støtteordninger, og hvert enkelt forløb er tilrettelagt med udgangspunkt i den enkelte elevs behov og handleplansmål.
Målgruppen er elever, som dels har behov for støtte og nye strategier til at fortsætte i deres nuværende folkeskoleklasse, og/eller har behov for at forebygge yderligere udfordringer samt nedbringe fravær. Det kan også være elever, som efter forløb på specialskole eller dagbehandlingstilbud nu skal tilbage til folkeskolen. Indsatsen tilbydes elever i alle alderstrin fra 0.-10. klasse.
I MindFlex er vi optaget af, at elevens forskellige arenaer spiller sammen. Kodeord er sammenhæng og samarbejde med og omkring eleven, og derfor er både familie og skole vigtige samarbejdspartnere.BØ
Når der er behov for særlig støtte, for at forebygge og løse udfordringer samt skabe nye strategier, kan flex-støtte være den løsning der gør forskellen. Skolen, BUF og SOF er enige om at der skal arbejdes med elevens faglige og sociale udvikling, og at der er fokus på et tæt samarbejde med hjemmet.
En uddannet, fast og erfaren kontaktlærer fra MindFlex, er sammen med eleven i skolen. Antal timer afhænger af omfang i den bevilgede indsats. Som udgangspunkt gennemføres forløbet på skolen. Er der i perioder behov for undervisning uden for skolen, kan det foregå i MindFlex eller i elevens hjem.
Flexlæreren fungerer som elevens (både faglige og sociale) kontaktperson, og en lydhør og omsorgsfuld relation er betydningsfuld. Vi oplever ofte, at samarbejdet, også med lærerteamet, bliver udgangspunkt for ny selvforståelse for eleven og en positiv fortælling, som også bliver tydelig for kammeraterne i klassen. Når alle har øje for succesoplevelserne og den positive udvikling, kan der bygges yderligere på, og eleven mærker og tror selv på en blivende forandring.
Flexlæreren kan udover at støtte eleven:
Der er oftest også en familiekonsulent tilknyttet elev og familie, og familiekonsulenten og flexlæreren arbejder tæt sammen. Der er tæt kontakt til børne-og ungerådgivere og øvrige samarbejdspartnere. Familiekonsulenten har samtaler med forældrene og familiesamtaler med eleven og forældrene sammen. Flexlæreren deltager i disse samtaler efter behov. Der fokuseres på hjælp til selvhjælp, strategier og udviklingsorienterede tilgange og samtalerne tager
afsæt i barnets og familiens situation.
MindFlex deltager i opfølgningsmøder og leverer statusrapporter efter gældende lovgivning.
Flex-støtte anvendes også ofte i forbindelse med skolevægring og bekymrende højt fravær.
Når en elev har haft forløb på specialskole eller dagbehandlingstilbud og skal tilbage til en hverdag i folkeskolen, er der behov for støtte og smidig brobygning så den gode udvikling opretholdes og integreres. Det er ofte en sårbar tid for eleven, både fagligt og socialt, og nedprioriteres denne brobygning, kan god læring og nye strategier gå tabt.
Tilbageslusningsstøtte handler derfor om at skabe et godt samarbejde mellem eleven, familien og den folkeskole, eleven skal tilbage til. Der er fokus på, hvordan eleven har flyttet sig personligt, socialt og fagligt. Det er vigtigt at få afklaret hvordan eleven hjælpes bedst muligt, hvordan strategierne skal anvendes helt konkret og praktisk, hvordan lærerne skal modtage eleven, og hvad de skal være opmærksomme på fremadrettet.
Forløbet er fleksibelt tilrettelagt efter elevens behov og gives til elever, der i en overgang fortsat har behov for personlig, social og faglig støtte,
Tilbageslusningsflex er opbygget på samme måde som flex-støtte; teamet består af lærer og familiekonsulent. Der er fokus på en succesfuld tilbageslusning og fundering af positiv udvikling, herunder også et godt skole-hjem-samarbejde.
Kontakt for nærmere dialog…
MindFlex A/S
Sortedam Dossering 55b
DK-2100 København Ø
Telefon / mail
+45 31 18 87 52
mg@mindflex.dk
© MindFlex 2019-24
Cookie- og privatlivspolitik
Sitemap · CVR DK40277951